بناهای باستانی کیش
نوشته شده توسط : پناهی نیا

بناهای باستانی کیش

 

بناهای باستانی کیش

بناهای قدیمی بیانگر قدمت ایران هستند. بر طبق کاوش هایی که در سازه‌های باستانی انجام شده می توان پی تور کیش از شیراز به قدمت تمدن ایران برد. سرزمین شناور در آب های نیلگون شاخاب پارس و سرزمینی جدا مانده از فلات ایران، از این عرصه مستثنی نیست و روزگار پرفرازونشیبی را گذرانده است.

پس از زلزله ای که در سال 356 هجری در سیراف اتفاق افتاد تجارت در جزیره کیش جانی دوباره گرفت و جزیره کیش به عنوان مرکز عمده صید مروارید در سرزمین های میان رودان تبدیل شد و با هندوستان در رقابت بود. تاثیر اوج شکوفایی سرزمین پارسی هخامنشی نیز از نظر تجاری در این جزیره بسیار مشهود بود و از مهم‌ترین مراکز تجاری و بازرگانی خلیج همیشه فارس به شمار می رفت. آثاری به جا مانده در تپه های شمالی جزیره که امروزه با نام حریره شناخته می شوند نشان از شهر بزرگ و آبادی آن است. در اسناد تاریخی و متون به جا مانده نیز به رونق جزیره کیش بسیار اشاره شده است. سعدی شیرازی در کتاب گلستان، ابن­ بطوطه و یاقوت حموی، از هیبت و عظمت و اهمیت این سرزمین مرجانی سخنان بسیار زیبایی گفته اند.

شهر باستانی حریره

در بخش شمالی جزیره کیش به بنایی کهن برمی خوریم که از تمدن هشتصد ساله ای برخوردار است. انتخاب این منطقه توسط پیشینیان برای اقامت و یا تجارت، بسیار هوشمندانه بوده زیرا از شمال، در فاصله ای کوتاهی از بندرگاه سرزمین مادری‌ و ساحل صخره­ای شمال با ارتفاعی 10 ‌متری از سطح دریا، محافظی بسیار خوبی را برای حیات شهر ایجاد کرده است. شهر باستانی حریره را می توان به سه بخش مجزا تقسیم کرد که عمارت اعیانی ملکه حریره و بخش مسکونی و مجموعه حمام ها من جمله آنند. یکی از شگفتی های معماری باستانی در امتداد این شهر باستانی و در اعماق زمین پنهان شده است.

 شهر زیرزمینی کاریز کیش

کاریز کیش از بناهای قدیمی جزیره کیش است که آب شرب و تصفیه‌شده ساکنین جزیره را تامین کرده است. اما ویژگی تور کیش هتل شایگان که این اثر باستانی را متمایز کرده است، احداث آن در اعماق 45 متری از سطح زمین است. کاریز کیش دارای قدمتی بیش از دو هزار سال می باشد که متشکل از طول 15 متر در عمق 45 متری زمین است و با شیبی ملایم آب را سوی خانه های مسکونی و مراکز تجاری و صنعتی هدایت می کند. با توجه به سیستم آبرسانی این شبکه می توان دریافت که به آب روان و آب کر دسترسی داشته است. چند پایابی که جهت برداشت آب از آن استفاده میشده تنها یک مورد از آن امروزه قابل مشاهده است. این آب علاوه بر مصرف بومیان، جهت فروش یا معاوضه با کالاهای دیگر، با کشتی به کشورهای حاشی خلیج فارس کاربرد داشته است.

کشتی یونانی

در سال 1345 کشتی یونانی در کرانه های غربی جزیر کیش بی حرکت ماند. کشتی‌ای که با نام کورش پارسی دریاها را می نورد. آخرین مالک این کشتی فرانگولیس و کلیافس است و متعلق به یک شرکت یونانی بوده است. هشتاد روز پس از به‌ گل‌ نشستن این کشتی، تلاش یدک‌کش هلندی، اورینوکو و دیگران بی نتیجه ماند، سرانجام خدمه و سرنشینان آن مجبور به ترک کشتی شدند و هرگز دلیل به‌ گل ‌نشستن کشتی مشخص نشد. ولی برخی دلیل این حادثه را هوای مه آلود می دانند که ناخدای کشتی موفق به هدایت آن نشد. امروزه بسیاری از گردشگران تور کیش تمایل دارند در سفر خود از کشتی یونانی تور کیش هتل داریوش بازدید کنند چراکه تماشای غروب آفتاب در کنار این کشتی بسیار دیدنی و جالب است.

با همکاری های مشترک سازمان منطقه آزاد کیش و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رویدادهای بسیار خوبی در جزیره افتاده و طرح بازسازی و مرمت بناهای ارزشمند باستانی تصویب شده و در دستور کار قرار گرفته است. کاخ الیت کیش که تبدیل به زباله دان شده، در واقع محل اقامت پهلوی دوم بوده که در سال 1387 به ثبت ملی رسیده است. همچنین مسجد امیر کیش و مسجد ماشه یا همان مسجد جامع کیش از بناهای ارزشمند اسلامی هستند که از معماری ظریف دوره قاجار برخوردار می باشند که مورد تجهیز و نوسازی و مرمت قرار گرفته اند.

سایت تور کیش به نشانی تورکيش.net در اختیار گردشگران و مسافران داده می شود تا به سهولت بتوانند نسبت به رزرو آنلاین تور خود اقدام نمایند.

 

تور مشهد

 

تور کیش

 

تور مشهد

 

تور مشهد





:: برچسب‌ها: بناهای باستانی کیش,,دیدنیهای کیش,جاذبه های گردشگری کیش,مراکز دیدنی کیش,اماکن باستانی کیش ,
:: بازدید از این مطلب : 265
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 ارديبهشت 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: